Despre alte marcaje din Bucegii de Vest !

Important, dar facultativ: Pentru un acces rapid la informația de pe acest site vă oferim un … ghid de utilizare, executând click aici !

Atenţie: imaginile au ipostaze de zoom, accesibile cu câte un click executat pe fiecare !

În urma unei drumeții recente (http://www.muntesiflori.ro/duminica-trecuta-356/), coroborând informațiile adunate … ante factum, cu cele post factum și cu constatările de pe teren, am ajuns la această microsinteză cu rol de actualizare a situației marcajelor aferente traseului Bran (Poarta) – Clincea – Țigănești – Scara – Omu (de fapt, cum se va vedea, e vorba de mai puțin – însă atât cât e necesar -, dar și mai mult de atât) !
Drumeția pe care am realizat-o a fost proiectată astfel încât traseul pomenit să fie parcurs la întoarcere; norocul nostru, căci altfel, bazându-ne pe informațiile livrești (hărțile din biblioteca personală – Ion Zăvoianu, Emilian Cristea, Nae Popescu, Bucegi, care, culmea, este harta “la zi” – deși ultima actualizare datează din 2015 – de pe site-ul Salvamontului,  Erfatur & Dimap, Cinci munți din Curbura Carpaților etc -, apoi, cea mai recent actualizată, în 2018, de pe NET – Leonard Șuteu, Ică Giurgiu, Munții Bucegi), dar și altele, precum și descrierile traseului de persoane de toată isprava, pe diverse bloguri sau site-uri … onorabile, precum, Dinu Boghez & Romania-natura, Gigi Cepoiu & Mecanturist) am cam fi bâjbâit în căutarea intrării în traseu (așa cum au pățit-o alții: http://bloguldecalatorii.ro/2011/08/bucegi-bran-clincea-vf-omu-valea-gaura-iulie-2011.html) !
Singurul loc în care am descoperit (noi) o hartă ca Bucegilor, conformă cu realitatea actuală – referitor la traseul în discuție -, a fost pe blogul  https://www.meetsun.ro/, fiind vorba despre harta Bucegi-Leaota. Platoul Bucegilor, editată de Schubert & Franzke (noua colecție – de hărți – Munții Noștri). Am accesat însă și bloguri ce descriu corect debutul traseului (ex. http://www.divainbocanci.ro/bran-tiganest-ploaie-munte/, http://magiamuntelui.blogspot.com/2010/12/traseu-bran-vf-omu.html, http://la-povestile-mele.blogspot.com/2015/06/coborarea-de-la-omu-in-bran-pe.html) !

foto: Google Earth Pro

Dar iată despre ce este vorba … în fapt:

– Până prin, cel mai târziu, 2010, traseul pleca din satul Poarta (pe DN 73, foarte aproape de Castelul Bran, există indicatoare pentru ambele sensuri, pentru Poarta, aflat pe DC 51, asfaltat pe cca 4 km) din punctul numit Podul Oprișului (confluența pâraielor Poarta și Opriș); părăsea valea Porții și urca pe versantul drept al pârâului Opriș, interfluviu între el și Cărbunarea (Culmea Cărbunarea, Muchia Orbului, Muchia Oprișului), taia apoi obârșia Văii Seci (de Cărbunarea) trecând pe Muchia Buricii, interfluviu între aceasta și Valea Pănicerului, iar de aici suia prin Poiana Pănicerului (sau a Râșnovenilor) pe coama Muntelui Clincea, atingând-o în Poiana Zănoaga cum o numesc Em. Cristea și N. Dimitriu în binecunoscutul lor ghid, Bucegii, din 1961. Așa apare marcat traseul pe mai toate hărțile încă de largă circulație, unele dintre ele fiind pomenite mai sus.
– Cel puțin din 2010, traseul pleacă din Bran (probabil din intersecția DN 73 cu DC 51, împreună cu traseele “triunghi galben” și “cruce roșie”) și urmărește valea Porții toți cei 4 km asfaltați ai DC 51, de unde acesta continuă pe Valea Poarta cu un drum forestier într-o foarte bună stare (există o barieră ceva mai sus despre a cărei funcționare n-avem habar); din punctul de racord pleacă spre stânga, un drum neasfaltat ce duce la baza pârtiilor de schi din Poiana Fruntea și odată cu el traseul “bandă roșie”. Acesta suie prin estul poienii, până aproape de fruntea Poienii Fruntea, intrând în pădure pe urmele unui drum forestier. Traseul depășește coama Dealului Fruntea – care nu este decât extremitatea Muntelui Clincea – și se instalează, în urcuș ușor, pe versantul sudic al muntelui. În apropierea Pârâului Padinei cu Apă întâlnește un traseu relativ nou, “punct albastru”, ce duce, spre dreapta, în valea Urlătoarea Mică, la Refugiul Ciubotea, iar spre stânga, împreună cu “banda roșie” pe coama Muntelui Clincea, în Poiana, să-i zicem și noi, Zănoaga. De aici, până la Cabana Omu, traseul “bandă roșie” este același, de pildă, cu cel descris în ghidul Bucegilor de Emilian Cristea și Nae Dimitriu!
Cât despre situația marcajului în sine, el este … foarte proaspăt refăcut, inclusiv indicatoarele (cu informații foarte corecte) și cu o densitate acceptabilă a stâlpilor la nivelul golului alpin; o singură chestiune nu era rezolvată când am parcurs noi traseul (iunie 2019), cea a șufelor montate la ieșirea de pe Țigănești pe Scara, aproape toate pitoanele de ancorare a acestora în perete fiind smulse. Încă o observație legtă de acest traseu: timpii precizați pe indicatoare, de-a lungul său, pentru destinația Bran, includ și ora necesară parcurgerii per pedes a celor 4 km ai DC 51, de la pârtiile de schi până în “centrul” Branului.

foto: Google Earth Pro

– Cum spuneam traseul drumeției noastre a suit pe versantul stâng al pârâului Poarta până în șaua nordică de sub Gogu Noaghiei; aici am întâlnit, de curând refăcut, marcajul “cruce albastră” ce vine din Șimon și duce până foarte aproape de șaua La Polițe/La Poliție – aici chiar a fost un post de pază -, sfârșind la întâlnirea cu “crucea roșie”, Bran (Poarta) – Valea Poarta – Șaua La Polițe – Valea Gaura – Cabana Omu.
– Doar din observațiile colaterale și reduse la capetele sale, putem spune că pare împrospătat, ca maracaj (semne, indicatoare, stâlpi), și traseul Bran (Poarta) – Valea Poarta – Valea Urlătoarea Mică – Valea Ciubotea – Scara – Cabana Omu.

Updates:
(3 septembrie 2023) Remarcăm excelentele marcaje (densitate, stâlpi, estetică) ale traseelor “bandă albastră“, de la stația de telecabină Peștera până sub Mecetul Turcesc (atât am parcurs noi din el), “punct roșu“, Stâna Doamnele – Șaua Doamnele, și “triunghi roșu“, de la Stâna Doamnele până în amonte 1 km de Cascada Doamnele (atât am parcurs noi din el) !

Important, dar facultativ: Pentru un acces rapid la alte informații de pe acest site folosiți … ghidul de utilizare, executând click aici !

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.