Pe drumuri de munte … mai mult sau mai puțin asfaltate !

Important, dar facultativ: Pentru un acces rapid la informația de pe acest site vă oferim un … ghid de utilizare, executând click aici !

Atenţie: imaginile au ipostaze de zoom, accesibile cu câte un click executat pe fiecare !

Proiectele noastre prin munții, să-i numim ai Bicazului (Hășmaș, Tarcăul de nord-vest) ne-au fost adesea … încurcate de prea marile distanțe de parcurs pe șosele pentru a ajunge în zonele cele mai propice pentru abordarea traseelor de o zi. De același impediment s-au lovit și unii dintre amicii de drumeție din Piatra Neamț, dornici să ne însoțească pe poteci din Munții Trotușului. Transbordarea din valea Trotușului în valea Bicazului sau invers presupune un ocol descurajant ca număr de kilometri și ca timp. Există de mult două scurtături potențiale, socotite inabordabile pentru autoturismele obișnuite (chiar și pentru cele … obișnuite cu … unele drumuri de munte):

foto: Marelena Pușcarciuc
– 11 iunie 2016

– drumul prin Pasul Hanului (Munții Tarcăului), șa despărțitoare între obârșiile Tărhăușului (de Trotuș) și Tarcăului (de Bistrița); este impracticabil pe cele două văi, în sectoarele lor amonte (dincolo de localitățile omonime), dar asfaltat (!) exact în șa, plus 1-2 km de o parte și de alta a acesteia, lucrările fiind însă abandonate de câțiva ani !

 

 

– drumul prin Pasul Ilia ce traversează șaua de racord dintre Munții Hășmaș și cei ai Tarcăulu de pe interfluviul dintre bazinul Trotușului (reprezentat de izvoare ale Văii Reci) și cel al Bicazului (reprezentat de Dămuc), un drum neasfaltat, dar modernizat.

foto: Google Earth Pro

Vom insista puțin mai mult asupra acestuia, din acest din urmă motiv, dar într-un context mai larg, adăugând discuției încă două drumuri cu rol de … scurt circuit, cele dintre Huisurez, respectiv, Dămuc și Trei Fântâni, respectiv, Bicăjelu de Sus.

 

 

foto: Google Earth Pro

Revenind la drumul prin Pasul Ilia, am spus deja, este modernizat: a fost lățit, frezat și bine tasat, astfel că poate fi circulat cu orice fel de mașină; am mers pe el și în iarna 2018-2019, găsindu-l, e drept, curățat de zăpadă !

 

 

 

 

 

foto: Google Earth Pro

Cât privește drumul dintre Huisurez și Trei Fântâni, acesta este unul forestier, dar destul de bine întreținut, care nu ridică probleme mașinilor gen … Dacia Logan !

Update – 27 aprilie 2024: Situația este neschimbată !

 

 

 

 

foto: Google Earth Pro

Drumul dintre Dămuc și Bicăjelu de Sus este unul de dată recentă ca drum auto, “înlocuind” unul vechi, de căruțe. Este pietruit, bine presat, având ca liant argila (ceea ce ar putea ridica unele probleme în condiții de umiditate). La vremea când l-am văzut (noiembrie 2020) era într-o stare foarte bună. Este un drum comunal, teoretic, fiind interzisă circulația forestieră.

 

 

foto: Radu Pușcarciuc

Intrarea pe drum din Dămuc, de la gura Pârâului Stejii/ Straja, este semnalizată pentru cei care vin dinspre Bicaz-Chei.

Update – 27 aprilie 2024: Drumul a fost parcurs cu o Kia Sportage (4×4) până în valea Bicăjelului, dar cu ceva … emoții pe panta finală, extrem de noroioasă și, mai ales, derapantă; întoarcerea pe aceeași cale am socotit-o exclusă !

 

foto: Google Earth Pro

Drumul dintre Lacu Roșu și Trei Fântâni (punctul Apa Caldă) este, deși destul de frecventat – fiind unul comunal -, prost întreținut, dar circulabil fără probleme de la Lacu Roșu la Bicăjelul de Jos (5 km); mai departe, sunt câteva zone delicate, cu proeminențe stâncoase combinate cu gropi sau șanțuri, culminând cu ultimii 3 km stricați (oarecum refăcuți) de viiturile recente (2019) ale Bicăjelului, unde există câteva porțiuni ce necesită o gardă substanțială la sol; probabil că lucrările de refacere – realizate deja – vor fi și … updatate !

Update – 13 iulie 2024: Situația s-a îmbunătățit, oarecum, dar foarte puțin !

Important, dar facultativ: Pentru un acces rapid la alte informații de pe acest site folosiți … ghidul de utilizare, executând click aici !

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.